οι φίλοι

Σήμερα είδα ένα φίλο που μου έστειλε ένα βιντεάκι με τραγούδια. Καιρό τώρα. Αλλά σήμερα τον παρατήρησα. Ένα medley με 12 κομμάτια . Κι ένα από αυτά το «with a little help from my friends».

Χτες θυμήθηκα κάποια που μου είπε «και γιατί νομίζεις ότι δεν έχεις φίλους? Γιατί νιώθεις τόσο μόνος? Μήπως πρέπει να το ψάξεις λίγο?»

Και αμέσως είδα την αντίθεση. Πόσο εύκολα μπερδεύουν οι άνθρωποι τι είναι φίλοι. Τι είναι «αγάπη» . Φιλική. Ας μείνουμε στη φιλική σήμερα. Αναρωτιέμαι αν όλοι αυτοί που έχουν φίλους παντού, που περνούν και τους χαιρετάνε όλοι, που γελούν και αγκαλιάζουν τους πάντες, αναρωτιέμαι αν έχουν φίλους. Κι αν έχουν πως μπορούν να τους ξεχωρίσουν από το πλήθος των ανθρώπων που κάνουν παρέα και λένε τις πιο έντονες λέξεις, γράφουν τα πιο έντονα λόγια και δείχνουν τα πιο ακραία συναισθήματα. Έτσι τόσο απλά χωρίς πολύ σκέψη. Αγκαλιάζουν και «αγαπούν» όλο τον κόσμο. Και πόσο ένα «σ αγαπάω» δικό μου κι ένα δικό τους, πόσο διαφορά πρέπει να χουν.  Να γιατί κάποτε όταν το είχα ακούσει και πιο παλιά της είπα «Εγώ αυτό θα προτιμήσω να το νιώσω όπως θέλω εγώ, τόσο βαρύ όσο είναι, και μετά θα στο πω». Απότομο. Αλλά αλήθεια είναι. Άλλο τελικά σημαίνει για τον καθένα η κάθε λέξη. Βλέπεις οι άνθρωποι φρόντισαν να τις ανακαλύψουν αλλά όχι να τους δώσουν ακριβή ορισμό. Ο ορισμός είναι υποκειμενικός. Οπότε ναι. Μπορεί να τους «αγαπάς» και όλους. Αλλά όσο μένει αυτή η λέξη και για μένα σε εισαγωγικά χάνει τη σημασία της. Φαντάζει μια λέξη, όπως «τραπέζι». Τίποτα μη συνηθισμένο. Όσο χρησιμοποιείται έτσι εγώ δεν την θέλω να αναφέρεται σε μένα. Είναι τουλάχιστον αηδιαστικό να αγαπάς, ακόμα και με όλους τους τρόπους του κόσμου, κάθε μαλάκα που κάνεις παρέα καθημερινά και χαιρετάς στο δρόμο και στα σχόλια των φωτογραφιών.

Οι φίλοι. Πόσο θαυμάσιο πράγμα είναι οι φίλοι! Και πόσο σπάνιο! Το μαθαίνω ακόμα και όσο μεγαλώνω με όλο και πιο σκληρό τρόπο. Ελπίζω να έβγαλα από τους φίλους μου τον τελευταίο πλέον. Ελπίζω να μη χάσω άλλον γιατί μείνατε πολύ λίγοι. Πολύ λίγοι. Ελπίζω να έβγαλα μέσα από αυτή την τόσο ψυχοφθόρα διαδικασία και τον τελευταίο που φοβήθηκε να έχει εμένα φίλο. Επειδή τον καταλαβαίνω. Δικά του λόγια. Με ένα βλέμα τον καταλαβαίνω. Επειδή τον δυσκολεύω.  Επειδή δεν ξέρει τι είναι φίλος και τι ακόλουθος. Επειδή τον κριτικάρω.Προτίμησε να με μειώνει ύπουλα αντί να με κριτικάρει κι αυτός. Να αδιαφορεί για τις επιτυχίες μου αντί να χαίρεται κι αυτός. Να κάνει ότι δεν είμαι εκεί ενώ όλοι με ρωτούν για κάτι και τους εξηγώ. Να φεύγει όταν έρχομαι γιατί η παρέα θα έχει και κάποιον άλλο να ασχολείται τώρα και δεν αντέχει. Να ζηλεύει κρυφα αλλά από κοντά μόνο αυτό το υποκριτικό χαμόγελο, που απορώ πως οι γύρω του δεν καταλαβαίνουν την κενότητά του, σαν τα παραπάνω «σ αγαπώ»που στρέφονται γενικά προς όλους ίσα για να μη χάσουμε ακόλουθους. Να ζηλοφθονεί την πορεία μου και τον τρόπο μου αλλά κρυφά να τον μιμείται, να κάνει τα ίδια αλλά χωρίς να τα λέει σε κανένα αφού είναι αυτά για τα οποία με κατήγορούσε σιωπηλά τόσο καιρό στον καθένα. Πάντα όμως με χαμόγελο. Πάντα με τόση χάρη. Πάντα η ψεύτικη γελαστή φάτσα και «όλα καλα» «κανένα πρόβλημα» όταν θέλει κανείς να μάθει ποιο το πρόβλημα. Γιατί έτσι. Γιατί τόση ασχήμια. Όταν ήθελε. Γιατί πλέον δε θέλει.. Τόση σιχαμένη ευγένεια και ηλίθια αστεία. Σιχαμερός τρόπος να ζεις. Ευτυχώς μετά τα τριάντα, λένε, αν δεν το έχεις πάθει δεν μπορείς πλέον. Ευτυχώς δεν θα σιχαθώ ποτέ τον εαυτό μου!

Σιχαίνομαι τις παρέες που απλά περιμένουν το χρόνο να περάσει. Ξυπνούν, χέζουν, πάνε βόλτα, τρώνε, δουλεύουν ή κοπροσκυλιάζουν,βγαίνουν και κάνουν τους ωραίους, συζητούν για ότι έκαναν την ημέρα που περασε δηλαδή πότε ξύπνησαν, αν έχεσαν, τι έφαγαν και μιλούν για ζωές άλλων γελώντας με το παραμικρό χωρίς κανένα λόγο, κρύβοντας και στον εαυτό τους ακόμα τη μίζερη μέρα που πέρασε χωρίς να γίνουν κάτι παραπάνω από αυτό που ήταν μόλις ξύπνησαν.

Μα τι είναι οι φίλοι. Οι άλλοι σου εαυτοί. Εκείνοι που σε εξυψώνουν όταν ο δικός σου εαυτός δεν μπορεί ή δεν βλέπει το πως. Οι άλλοι σου εαυτοί. Επειδή αναπτύσσεις έναν σε όλη σου τη ζωή, πάντα θα θελες να έχεις προσθέσει μερικά πράγματα ή κάποια να τα έβλεπες διαφορετικά από εσένα τον ίδιο, αν ξαναμεγάλωνες και ξαναέκανες επιλογές στη ζωή σου. Εκεί έρχονται οι φίλοι, είναι εκείνοι που έχουν να σου προσθέσουν αυτό που δεν διάλεξες τότε. Και μπορεί να διάλεξες κάτι άλλο εξίσου αξιοσέβαστο μα διαφορετικό. Μα ακριβώς για αυτό το λόγο είναι εκεί οι φίλοι. Γιατί έχουν κάτι να σου πουν, κάτι να σου δείξουν ως άλλοι εαυτοί. Ως άνθρωποι που θα μπορούσες κάλλιστα να σουν εσύ και να συμβουλέυεις αυτούς που θα μπορούσαν κάλλιστα και αυτοί με τη σειρά τους να ήταν εσύ.

Έβλεπα το φίλο μου σήμερα λοιπόν, που εκεί από ένα σπίτι που γύρω γύρω δεν τον καταλαβαίνει κανένας γείτονας αν πάει να μιλήσει σε ακτίνα αρκετών χιλιομέτρων, μου έγραψε αυτά τα κομμάτια σαν μια όμορφη ιδέα για medley σε κάποιο επόμενο live. Σήμερα δεν άκουγα μόνο. Τον πρόσεχα. Τις μικροκινήσεις του όταν τραγούδαγε, τις γκριμάτσες που έπαιρνε όταν ξέχναγε στίχους. Το χιούμορ το στιγμιαίο που σπάνια το συναντάς σε ανθρώπους κι έχω την τύχη δυο φίλοι μου να το έχουν αυτό το γνώρισμα.  Το χιούμορ είπα. Όχι την ηλιθιότητα. Τον έβλεπα κι έλεγα φωναχτά «Α ρε μαλακα, γιατί δεν είσαι γνωστός σε όλη την Ελλάδα ρε φίλε αυτή τη στιγμή. Τι ταλεντάρα είσαι, τι κοφτερό μυαλό, τι κιθαρίστας απίστευτος.» Αυτό είναι οι φίλοι. Οι φίλοι χαίρονται για το ότι οι φίλοι τους είναι καλύτεροι από αυτούς. Τους εξυψώνουν. Γιατί είναι οι άλλοι τους εαυτοί. Γιατί είναι οι ίδιοι με άλλα πρόσωπα και άλλα σώματα.

Γιατί νομίζω ότι δεν έχω φίλους? Δεν έχω πάνω από πέντε φίλους. Αλλά εσύ γιατί νομίζεις ότι έχεις τόσους φίλους? Γιατί νιώθεις τόσο ΜΗ μόνη? Μήπως πρέπει να το ψάξεις λίγο?

Με αγάπη. Από αυτή που λέω εγώ αγάπη.

Αλέξης Π.

 

~ από alexpan στο Φεβρουαρίου 21, 2017.

Σχολιάστε

 
